Мемлекетті басқару саласындағы, соның ішінде сот жүйесіндегі жаңа қадамдар Елбасының бес институттық реформасының негізінде жүйелі түрде жүргізілуде.
Заңды жоғары қоя білген қоғамның азаматы өзінің құқықтарын қандай жағдай болса да қорғай алатынын біледі.
Қылмыстық процеске алқабилерді қатыстыру арқылы қылмыстық істерді қарауға қол жеткізуді Қазақстан сот жүйесін реформалаудың жетістігі деп санауға болады. Сот әділдігін атқаруға халық өкілдерін қатыстыру демократиялық қоғамды одан әрі дамытуға серпін береді және сот шешімінің дұрыс және заңды болуына ықпал етеді.
Алқабилерді қатыстырып іс қараудың ағылшын-саксондық түрі – сот әділдігін атқарудың ертеден келе жатқан түрі. Алқабилер сотының бұл түрінде қылмыстық істі қарауға қатысқан алқабилер қылмыс жасады деп айыпталған адамға байланысты мынадай шешімдер қабылдайды. Біріншіден, қылмыс деп танылған оқиға болды ма, екінші айып тағылып отырған адамның осы қылмыстық оқиғаға қатысы бар ма, үшінішіден, егер қатысы болса, жасаған қылмысы үшін кінәлі ме деген сұрақтарға жауап беру арқылы шешім қабылдайды. Бұл сұрақтарға жауап беріп, шешім қабылдау үшін алқабилер кеңесу бөлмесінде өздері ғана болады. Ал кәсіби судья осы алқабилер анықтап берген қылмыстық оқиғаның қылмыстық заңда көрсетілген қандай баптармен сараланатынын көрсетіп, кінәлі деп танылған адамға алқабилердің қатысуынсыз жеке-дара жаза тағайындайды.
Осыдан болар, соңғы 20 жыл көлемінде сот реформасын жүргізіп жатқан мемлекеттердің, Ресейден басқасы, алқабилерін қатыстырып іс қараудың ағылшын-саксондық түрін қабылдаған емес. Қазіргі кезде алқа билерді қатыстырудың ағылшын-саксондық түрі 10 мемлекетте ғана енгізілген екен. Ал алқабилерін қатыстырып іс қараудың континенталдық түрін енгізген дамыған демократиялық қоғам орнатқан 12 мемлекетіміз де ескі Еуропада орналасқан. Айта кету керек, бұл мемлекеттерде де қылмыстық істердің басым көпшілігін кәсіби судьялар қарайды. Ал басқа мемелекеттерде қылмыстық істерді де, азаматтық істерді де кәсіби судьялар қарайды. Демек, дүниежүзі мемлекеттерінің басым көпшілігі кәсіби судья ғана қатысатын немесе кәсіби судьямен бірге алқабилері бірлесіп шешім шығаратын соттарға сенім артып отыр.
Бізде 2006 жылы қабылданған алқабилерге байланысты заң – сол ескі Еуропадағы континенталдық моделді енгізген мемлекеттерді алқабилерін қатыстырып сот ісін қарау тәжірибесін толық жан-жақты зерттеп, соларға сүйене отырып жазылған заң.
Сонымен, алқаби деген кім деген сұраққа жауап іздесек, ол – санасы заң қағидаттарының ықпалынан тәуелсіз, қылмыс жасаған адамның кінәлілігі немесе кінәлі еместігі туралы шешім қабылдаған кезде тек ар-ұятты, әділдікті және өзінің сенімін басшылыққа алатын алқа құрамына қылмыстық істер жүргізу заңының талабына сай іріктеліп алынған адам екенін айтуға болады.
Енді қандай азаматтар алқаби бола алады және алқабилер тізімі қалай жасалады, осыған қысқаша тоқтала кетейік.
«Алқабилер туралы» ҚР заңына (бұдан әрі – Заң) сәйкес, жергілікті атқарушы органдар жыл сайын жылдың 1 желтоқсанына алқабиге кандидаттардың тізімдерін жасайды.
Алқабиге кандидаттардың тізімдеріне 25 жасқа толмаған, соттылығы бар, қабілеті шектеулі деп танылған адамдар, судьялар, прокурорлар, тергеушілер, адвокаттар, мемлекеттік қызметшілер мен әскери қызметшілер, сондай-ақ құқық қорғау органдарының қызметкерлері, наркологиялық немесе психоневрологиялық диспансерде есепте тұрған адамдар енгізілмейді.
Алқабиге кандидаттардың тізімдерін жасақтағанда кез келген өзге мән-жайлар бойынша қандай да бір шек қоюға жол берілмейді.
Уәкілетті органға тізімдерді қалыптастыруға тиісті өңірлік сот төрағасының ұсынымын алғаннан кейін бір ай мерзім беріледі. Бұл мерзім алқабилерге кандидаттардың өте сапалы тізімін жасау үшін жетпейді. Алқабиге кандидаттарды тексеру және заң талаптарына сәйкес келмейтін адамдарды тізімнен алып тастау үшін жергілікті уәкілетті билік органдары құқықтық статистика басқармасына, АХАЖ органдарына, ішкі істер департаментіне, қаржы полициясына сауалдар жібереді. Тәжірибе көрсеткендей, 1 айдың ішінде тексеру жүргізуге үлгермей, соттарға сапасыз жасалған тізімдерді асығыс жібереді. Сондықтан кейде тізімдерде алқабиге кандидаттардың тұрғылықты мекенжайлары, жұмыс орны, тіркелген жері дұрыс болмай шығады, тізімге кейде көзі көрмейтін, нашар еститін мүгедектер, мемлекеттік қызметшілер, 65 жастан асқан азаматтар енгізіледі.
Жергілікті атқарушы органдардан алқабилерге кандидаттардың тізімін алғаннан кейін облыстық және оған теңестірілген соттардың төрағалары облыстық сот аппаратының күшімен тізімге енген алқабиге кандидаттарға сауалнама жүргізуге тиіс.
2006 жылы республикада қылмыстық процеестік заңға толықтырулар енгізіліп, 2007 жылдың 1 қаңтарынан елімізде алқабилердің қатысуымен қылмыстық іс қарала бастады.
2007-2009 жылдар аралығындағы кезеңде алқа билердің қатысумен қылмыстық істі қарау облыстық соттың құзыретінде болды және облыстық соттар қылмыстық заңмен өлім жазасы көзделген қылмыстар бойынша істерді алқабилердің қатысуымен қарады. Облыстық соттарда алқабилердің қатысуымен қаралатын бұл істер адамға қасақана қаза келтіруге байланысты қылмыстық істер болып табылады.
Алқабилер соты жұмыс істей бастаған соңғы 7 жылда алқабилердің қатысуымен қаралған қылмыстық істердің саны жылдан-жылға көбейе бастады. Алқабилердің қатысуымен 2007 жылы – 36, 2008 жылы – 42, 2009 жылы 52 қылмыстық іс қаралды. Ал, 2010 жылы алқабилер сотында қаралатын қылмыстық істер тізімі кеңейтілді.
Аса ауыр қылмыстар бойынша істерді қарайтын мамандандырылған соттар құрылып, Қазақстан Республикасы Қылмыстық кодексінің (бұдан әрі ҚК) 165, 166, 166-1, 167, 168 (бірінші бөлігі), 169, 233 (үшінші және төртінші бөлігі) – баптарында көзделген қылмыстарды қоспағанда, алқабилердің қатысуымен қарастырылуы мүмкін барлық аса ауыр қылмыстар бойынша істер осы соттың қарауына берілді. Соның нәтижесінде, 2010-2014 жылдар арасында қылмыстық істерді қарайтын арнайы соттар алқабилердің қатысуымен 1558 адамға қатысты 1133 қылмыстық іс қарады.
Алқабилердің қатысуымен осы жылдары 133 адамға ақтау үкімі шығарылды және бұл көрсеткіш алқа билердің қатысуымен қаралған қылмыстық істер бойынша сотталған адамдардың 8,5%-ды құрады. Бұл көрсеткіш жай сотта шығарылатын ақтау үкімдерінен 8 есе көп. Сондықтан да республика азаматтарының алқабилер сотына сенімі арта бастады.
Алайда 2013 жылдың екінші жартысында процестік заңға өзгерістер енгізіліп, алқабилер сотына сотты болатын қылмыстық істер қысқартылды. Осы қысқартуға түрткі болған құзырлы органдардың өкілдері қысқартылудың себептерін әртүрлі жағдайлармен түсіндіруге тырысты. Алқабилер сотында қаралатын қылмыстық істер соттылығы қысқартылғаннан кейін бұл сотта тек Қылмыстық кодекстің 96-бабының екінші бөлігінде қарастырылған, яғни ауыр жағдайда адамға қасақана қаза келтірілген қылмыс қана қаралатын болды. Оның үстіне осы қылмыс ұйымдасқан қылмыстық топтың мүшелерімен жасалса, мұндай қылмыстық істер алқабилер сотына қаралуға берілмеді. Соның салдарынан алқабилер соты қарайтын қылмыстық істер бірден қысқарып кетті.
2015 жылдың бірінші тоқсанында республика бойынша алқабилер соты 10 адамға қатысты бар-жоғы 8 қылмыстық істі қаралды. Осылайша, бұл жағдай ел сеніміне енді ие бола бастаған алқабилер сотының қоғамдағы рөлінің әлсіреуіне әкеліп соқты.
Қазақстан Респубикасы Конституциясының 75-бабына сәйкес, заңда көзделген жағдайларда қылмыстық сот iсiн жүргiзу алқабилердің қатысуымен жүзеге асырылады. Демек, қылмыстық жауапқа тартылып, күдікті деп танылған республиканың кез келген азаматы өзіне байланысты қылмыстық істі алқабилер сотымен қаратуға құқылы.
Құқық қорғау саласында институттық реформа жүргізуді тапсыра отырып, Елбасы Н.Назарбаев заң үстемдігін қамтамасыз етуге бағытталған 100 нақты қадам туралы Ұлт жоспарында алқабилер сотын қолдануды кеңейтудің қажеттігін атап көрсетті. Осыған орай Жоғарғы сот терорризмге және экстремизмге байланысты қылмыстардан басқа барлық аса ауыр қылмыстардың бәріне алқабилерді қатыстырып қарауды ұсынған болатын.
Ал Жаңғырту жөніндегі ұлттық комиссия, алқабилер сотына аса ауыр қылмыстардың ішінде адамға ауыр жағдайда қасақана қаза келтіруге, қылмыстық топ, ұрланған адамды қанау мақсатында жасалған адам ұрлауға, абайсызда жәбірленушінің өліміне немесе өзге де ауыр зардаптарға әкеп соққан адам ұрлауға, қылмыстық топ жасаған немесе абайсызда жәбірленушінің өліміне немесе өзге де ауыр зардаптарға әкеп соққан адам саудасына, кәмелетке толмаған адамды, қылмыстық топтың қылмыстық әрекеттеріне тартуға, қылмыстық топ жасаған немесе абайсызда жәбірленушінің өліміне немесе өзге де ауыр зардаптарға әкеп соққан кәмелетке толмағандар саудасына байланысты қылмыстарды қарауға беруді ұсынып отыр.
Қазақстан қоғамы алқабилер сотын сақтауды оны қолдану ауқымын кеңейтуді қолдай отырып, азаматтардың құқықтық сана-сезімінің өскенін, сот әділдігін атқаруда қоғам мүшелері – алқабилердің алатын орнының ерекше екенін, сот әділдігін атқарудың бұл түріне үлкен сеніммен қарайтындықтарын көрсетіп отыр.
Ұқсас мәліметтер
- Жұбатов Талғат Жайлаубаевич, Түрксіб аудандық сотының кеңсе меңгерушісі,// "СОТ ЖҮЙЕСІНІҢ НЕГІЗГІ ҰСТАНЫМЫ- АЗАМАТТЫҢ ТҮЗЕУІНЕ МҮМКІНДІК БЕРУ" //"Заң газеті",// "23.12.2015жыл"
- ҚР Жоғарғы Сотының судьясы, Жоғары Сот Кеңесінің мүшесі Д. Нұралин «Қылмыстың жаңа түрлерінің көбеюі судьялардың үздіксіз өз біліктілігін арттырумен айналысуын талап етеді» / «ҚазАқпарат», 2015 жылғы 8 желтоқсан
- Бердыбеков Азамат Өмірбекұлы, Алматы қалалық сотының кеңсе басшысының орынбасары ,// "Ана Тілі №46(1304)",//"19-25. 11.2015жыл.